Tilbage til HIFI4ALL.DK 3. maj 2024 | 09:33   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Pladespillere
 HIFI4ALL Forum : Pladespillere
Emne Emne: vertical tracking angle (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 23 December 2008 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Her stod før noget vås, da jeg ikke helt havde fattet hvad VTA står for

Mvh

Torben

 

 

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 23 December 2008 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Her stod der også noget vås.

Mvh

Torben

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 23 December 2008 kl. 20:15 | IP-adresse registreret  

Hej Solvin,

Hvis jeg tyder dit foto korrekt er det ikke VTA du viser. VTA er vinklen en nål har i forhold til det punkt den drejer omkring. Lidt vanskeligt at se for sig visuelt måske, men det er også en ret ligegyldig vinkel at prøve at justerer, da den er ret umulig at ramme.

Den vinkel du måske skulle prøve at sigte efter er SRA, Stylus Rake Angel. Den er mere ensartet, hvis man altså kan tale om at noget er ensartet ved LP aftastning, fra skære-apparatur til skære-apparatur. Den er normalt 1-2 grader. Hvis du forstiller dig at nålen (ikke nåle røret) står vinkelret på pladen, så skal du hæve din armbase 4-8mm, da 1mm for en 9" arm er omkring 0.25 grad. Man "tilter" skære nålen lidt forover, da den så skulle slippe vinylen lidt bedre når man skære. Som du sikkert har regnet ud, så kan man ikke justerer VTA uden at påvirke SRA. Nåletryk påvirker også disse vinkler. 

Der findes en gammel artikel fra bladet Audio, ca 1980, som behandler dette. Man skal huske at man kan nemt blive helt opslugt af at justerer alt muligt, men vinyl skæring og aftastning er noget af det med flest variabler, man kan tænke sig. Man kan aldrig nå perfekt justering for alt. Selv RIAA korrektion, kan man ikke stole på.

Lav en fornuftig justering og få så lyttet til noget musik, uanset media.

Glædelig jul,

Morse

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 23 December 2008 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej Solvin,

Hvis jeg tyder dit foto korrekt er det ikke VTA du viser. VTA er vinklen en nål har i forhold til det punkt den drejer omkring. Lidt vanskeligt at se for sig visuelt måske, men det er også en ret ligegyldig vinkel at prøve at justerer, da den er ret umulig at ramme.

Den vinkel du måske skulle prøve at sigte efter er SRA, Stylus Rake Angel. Den er mere ensartet, hvis man altså kan tale om at noget er ensartet ved LP aftastning, fra skære-apparatur til skære-apparatur. Den er normalt 1-2 grader. Hvis du forstiller dig at nålen (ikke nåle røret) står vinkelret på pladen, så skal du hæve din armbase 4-8mm, da 1mm for en 9" arm er omkring 0.25 grad. Man "tilter" skære nålen lidt forover, da den så skulle slippe vinylen lidt bedre når man skære. Som du sikkert har regnet ud, så kan man ikke justerer VTA uden at påvirke SRA. Nåletryk påvirker også disse vinkler. 

Der findes en gammel artikel fra bladet Audio, ca 1980, som behandler dette. Man skal huske at man kan nemt blive helt opslugt af at justerer alt muligt, men vinyl skæring og aftastning er noget af det med flest variabler, man kan tænke sig. Man kan aldrig nå perfekt justering for alt. Selv RIAA korrektion, kan man ikke stole på.

Lav en fornuftig justering og få så lyttet til noget musik, uanset media.

Glædelig jul,

Morse

Jeg mener det er VTA jeg viser, se det billed som er sakset fra Janils hjemmeside, håber han

 

 

 

 

 bærer over med mig.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 23 December 2008 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Hej Solvin,

Jeg googlede lige og fandt denne link. Jeg har har ikke læst indholdet, men Fig. 1 forklare fint hvad jeg mener.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Mvh,

Morse

 

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 23 December 2008 kl. 21:32 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej Solvin,

Jeg googlede lige og fandt denne link. Jeg har har ikke læst indholdet, men Fig. 1 forklare fint hvad jeg mener.

http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html

Mvh,

Morse

Nu giver jeg op, skal selve diamanten være vinkelret på pladen, den skal ikke pege fremover som min gør på billedet.

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Morse
Forum Bruger
Forum Bruger


Bruger siden: 18 Maj 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Indlæg: 217
Sendt: 23 December 2008 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Hej Solvin,

Den skal i princippet være vinkelret, men i praksis skal den skal hælde en 1-2 grader forover, hvis jeg kan formulerer det sådan. Det er nok også det din gør, men måske hælder din for meget forover, selvom det er svært at hæve en tonearm så meget. Husk! - 1mm ved armbase, for en 9", er ca. lig med 0,25 grade ved nålespids.

Som du måske kan fornemme er det ikke nemt. Hvor mange pick-up'er tror du er justeret perfekt med korrekt VTA ved anbefalet nåletryk og ved hvilken temperatur? Folk justerer gerne nåletryk efter sporingstest på testplader. Desværre er sporing ikke kun et produkt af nåletryk, men også arm resonans.

Sommetider kan man godt forstå at CD afspilleren er attraktiv . Det er altså nemmere bare at putte en skive i.

Jeg har lige skimmet artiklen og det er faktisk meget godt forklaret i denne. Desværre refererer den ikke til den artikel fra Audio, jeg talte om. Jeg har den desværre ikke selv.

Mvh,

Morse

 

 

Til top Vis Morse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Morse
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 23 December 2008 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

Hej igen Morse

Hvad siger du til denne indstilling, selve bunden af pickup'en er så ikke helt vandret, men hælder bagud.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 24 December 2008 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Hej Solvin,


Jeg googlede lige og fandt denne link. Jeg har har ikke læst indholdet, men Fig. 1 forklare fint hvad jeg mener.


http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html


Mvh,


Morse


 


 



Jeg synes faktisk, at folk skulle tage at læse denne artikel. Den er utroligt spændende!

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 24 December 2008 kl. 13:16 | IP-adresse registreret  

Sveske skrev:
Morse skrev:

Hej Solvin,


Jeg googlede lige og fandt denne link. Jeg har har ikke læst indholdet, men Fig. 1 forklare fint hvad jeg mener.


http://www.tnt-audio.com/sorgenti/vta_e.html


Mvh,


Morse


 


 



Jeg synes faktisk, at folk skulle tage at læse denne artikel. Den er utroligt spændende!

Ja du har ret, den er meget spændende, jeg har lært meget af det link Morse fandt, tak for det  det er lige ved at man skal til at måle tykkelsen på sine plader med en skydelære, og så ligge noget i mellem plademåtten, så alle plader får samme højde, i forhold til referencen, man har indstillet sin pickup efter, da VTA på min luxman kræver at man løsner et par skruer, det er sgu for besværligt, så hellere ligge noget imellem.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
Sveske
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 22 Januar 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 2337
Sendt: 24 December 2008 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Hm, så har vi vist fået noget forskelligt ud af artiklen. Det jeg forstod fra den var, at VTA (eller mere korrekt SRA) er
fuldstændig ligegyldig da det under produktionen alligevel varierer så meget, og at det man i virkeligheden ændrer på ved
en arm med lavt tyngdepunkt er nåletrykket.

__________________

Guide til billedupload
Til top Vis Sveske's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Sveske
 
Raskolnikov
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 10 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Indlæg: 4606
Sendt: 24 December 2008 kl. 17:15 | IP-adresse registreret  

Rega tror heller ikke på VTA:
http://rega.dk/artikler.html


__________________
Hands off the compression button music industry!
Hands of the DNR button Blu Ray producers!
Til top Vis Raskolnikov's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Raskolnikov
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 24 December 2008 kl. 23:02 | IP-adresse registreret  

Morse skrev:

Den vinkel du måske skulle prøve at sigte efter er SRA, Stylus Rake Angel. Den er mere ensartet, hvis man altså kan tale om at noget er ensartet ved LP aftastning, fra skære-apparatur til skære-apparatur. Den er normalt 1-2 grader.

Morse

Hvor har du de 1-2 grader fra? Alle de steder jeg har set, oplyser 20 grader +/- 5 grader? 

Side 378 her:
http://books.google.com/books?id=riMJ5Uo8fZgC&pg=PA377&a mp;lpg=PA377&dq=LP+Cutting+angle&source=bl&ots=Y 4Y9E_ofI6&sig=qUu_xrF4MPQK709ZYtcK4pEYhXM&hl=en& sa=X&oi=book_result&resnum=2&ct=result#PPA378,M1

 



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 24 December 2008 kl. 23:20 | IP-adresse registreret  

Solvin skrev:

Ja du har ret, den er meget spændende, jeg har lært meget af det link Morse fandt, tak for det  det er lige ved at man skal til at måle tykkelsen på sine plader med en skydelære, og så ligge noget i mellem plademåtten, så alle plader får samme højde, i forhold til referencen, man har indstillet sin pickup efter, da VTA på min luxman kræver at man løsner et par skruer, det er sgu for besværligt, så hellere ligge noget imellem.

Mvh

Torben

Måske du skullle læse artiklen igen .. jeg fik faktisk det modsatte indtryk. At VTA ikke betyder en pind!



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 25 December 2008 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Solvin skrev:

Ja du har ret, den er meget spændende, jeg har lært meget af det link Morse fandt, tak for det  det er lige ved at man skal til at måle tykkelsen på sine plader med en skydelære, og så ligge noget i mellem plademåtten, så alle plader får samme højde, i forhold til referencen, man har indstillet sin pickup efter, da VTA på min luxman kræver at man løsner et par skruer, det er sgu for besværligt, så hellere ligge noget imellem.

Mvh

Torben

Måske du skullle læse artiklen igen .. jeg fik faktisk det modsatte indtryk. At VTA ikke betyder en pind!

Man kan jo tolke det som man vil, ændrer man VTA, så ændrer man også SRA, godtnok ikke særlig meget, men lidt har vel også ret, selvom man ikke kan høre det.

Det er rigtigt at VTA er 20 grader +- 5 som er nålerørets vinkel i fohold til pladen, SRA er selve diamantens vinkel, som gerne skal være omkring 2 grader fremadhældende, at så plader variere i tykkelse, er jo bare ærgeligt.

Tak for at du førte mig på rette spor Morse

Mvh

Torben

 

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 25 December 2008 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

På Eminent Technology tangentialarmene er der en gradindstillet "pind" som man trinløst og på ½ sekund kan indstille VTA//SRA. Meningen er at man indjusterer VTA/SRA for sine yndlingsplader, skriver det på dem, og så senere med et snuptag kan sætte tallet korrekt for hver eneste skive, uanset om den er tyk eller tynd, og om den har en SRA på - 2 eller - 1 eller 0  eller + 1 eller +2. Det er i øvrigt den eneste VTA/SRA justering jeg kender, der er realiseret så den ikke påvirker overhang. Armbasen løftes nemlig ikke lodret op, men følger en cirkelbue med centrum i nålespidsen.

Jeg har hørt anført at nogle arme er ukritiske mht. VTA/SRA. Min erfaring med ET2, Kolibrien og Ladegaard armene er at de med Ortofon MC 10 Super II, Denon DL 103 og DL 304 er meget kritiske mht. armbasens højde. For lav base giver ultrakontrolleret bas, der stopper med en nærmest vakumagtig fornemmelse i øregangene, for høj base giver SSS-lyde på sibilanterne. Den rette højde giver en god balance, og tillader også lydbilledet at strække sig ud bag HT i den rette højde. Benytter først en plade med Joe Cocker "Sheffield Steel" til at vurdere bas/sibilant, og så en Decca plade med Strawinsky med Dutoit og Montreal Philhamonikerne til vurdere det sidste. På pladetallerkener der er konkave laver jeg indstillingen i midten af pladesiden.

På den måde kan det overståes på ½ - 1 time hvis man har sat ny afspiller kombination op.

Mvh Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 3095
Sendt: 25 December 2008 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

ulrikmm skrev:

På Eminent Technology tangentialarmene er der en gradindstillet "pind" som man trinløst og på ½ sekund kan indstille VTA//SRA. Meningen er at man indjusterer VTA/SRA for sine yndlingsplader, skriver det på dem, og så senere med et snuptag kan sætte tallet korrekt for hver eneste skive, uanset om den er tyk eller tynd, og om den har en SRA på - 2 eller - 1 eller 0  eller + 1 eller +2. Det er i øvrigt den eneste VTA/SRA justering jeg kender, der er realiseret så den ikke påvirker overhang. Armbasen løftes nemlig ikke lodret op, men følger en cirkelbue med centrum i nålespidsen.

Mvh Ulrikmm

Smart - og den korrekte måde at gøre det på. Men hvor meget drejer det sig reelt om? Med en mere normal op/ned ændring af VTA på +/-5 mm og en effektiv armlængde på 20 cm, vil du en reducere armlængden til 19,99 38 cm. Altså 0,062 mm ændring af effektiv længde! Hvordan vil du måle det? ... og kan det høres! 

Med en normal radial arm på 9" vil det tilsvarende være endnu mindre - omkring 0,055 mm.



__________________
Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
Til top Vis janils's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janils Besøg janils's Websted
 
Solvin
Lukket konto
Lukket konto
Avatar
Eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1263
Sendt: 25 December 2008 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

janils skrev:
Morse skrev:

Den vinkel du måske skulle prøve at sigte efter er SRA, Stylus Rake Angel. Den er mere ensartet, hvis man altså kan tale om at noget er ensartet ved LP aftastning, fra skære-apparatur til skære-apparatur. Den er normalt 1-2 grader.

Morse

Hvor har du de 1-2 grader fra? Alle de steder jeg har set, oplyser 20 grader +/- 5 grader? 

Side 378 her:
http://books.google.com/books?id=riMJ5Uo8fZgC&pg=PA377&a mp;a mp;a mp;lpg=PA377&dq=LP+Cutting+angle&source=bl&ots=Y 4Y9E_ofI6&sig=qUu_xrF4MPQK709ZYtcK4pEYhXM&hl=en& sa=X&oi=book_result&resnum=2&ct=result#PPA378,M1

 

Ja vi kan jo alle lære noget nyt bla. SRA  Jeg kendte heller ikke dette før Morse henviste via sit link.

Mvh

Torben

Til top Vis Solvin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Solvin
 
ulrikmm
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Maj 2005
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 1100
Sendt: 25 December 2008 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Hej Janils, selvfølgelig er der tale om totalt overkill. Den arm er jo også fra de vilde 80 - 90ere, hvor man i USA kunne sælge hvadsomhelst dyr hifi til advokater, stockbrokere og bypasskirurger. Detaljen er selvfølgelig lavet for at sætte en tyk streg under at med DETTE produkt har man tænkt på ALT. Om man så har det i virkeligheden er selvfølgelig et spørgsmål.

Jeg har set det argument fremført, at visse arme, blandt andet REGA skulle være ret ligeglade med VTA/SRA. I mine ører lyder det umiddelbart som en gang gas, men argumentet gik vistnok på at de VTA/SRA afhængige lydforskelle man hører i virkeligheden skulle være forårsaget af dynamiske ændringer i VTF (nåletrykket) ved bulede plader ved meget asymmetrisk opbyggede arme, fx. med lavtsiddende kontravægte. Og der kan man selvfølgelig sige, at REGAen er meget symmetrisk i sin massefordeling over og under omdrejningspunktet. En arm med meget lavt siddende kontravægt må jo i sin bevægelse henover et bump mere have en kontralodsbevægelse frem-tilbage end op-ned. Og denne frem-tilbage bevægelse må invitere til pendulerende svingninger i VTF ved pladebuler. Men som sagt er jeg bestemt ikke overbevist om at det er rigtigt. Hvorfor skulle h ø j d e j u s t e r i n g af asymmetriske arme såsom fx. SME III, Mørch, til dels SME IV og V så være særligt hørbare?

Der må være nogen af forums brugere, der har prøvet det af med en REGA arm, enten med at lægge en tynd måtte under plademåtten for at ændre VTA/SRA, eller som har købt en VTA justering til REGA armen.

Det hævdes i øvrigt at koniske nåle er indifferente overfor VTA, men den må jeg nu skyde ned for egen regning: fx. DL 103 som jo har en konisk nål, har i mine ører og en SME III eller ET-2 arm den typiske afhængighed af VTA/SRA.

Mvh Ulrikmm

Til top Vis ulrikmm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ulrikmm
 
bjerager
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Avatar

Bruger siden: 17 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Indlæg: 787
Sendt: 26 December 2008 kl. 08:07 | IP-adresse registreret  

hmm, efter at have læst tnt-audio artiklen tror jeg simpelthen ikke på al den snak om VTA og SRA mere. På min mørch med en ICA-200 enhed på har jeg simpelthen justeret den ind sådan som mørch selv oprindeligt anbefalede det: Antiskating fjederen skal være i samme højde, som pladens overflade.

Jeg har i gennem længere tid rodet en hel del med højdehustering af aren, og med mindre jeg laver meget store ændringer i tonearmshøjden kan jeg simpethen ikke høre forskellen. Det forhold, at der kan være forskel på den vinkel, som pladen er skåret i og at der er forskel på pladernes tykkelse gør også, at jeg ikke rigtigt tror på det. og det at en del af mine og utvivlsomt også andres plader er bulede - uden at det at de er bulede gør, at man kan høre forskel på lyden får mig også til at tænke, at der er tale om rent bullsh*t.

Hvad angår det med ændringer i VTF, så prøvede jeg men min digitalvægt, som kan måle i hundrededele gram at undersøge, hvilken forskel det gør, hvor højt hævet over plinten vægten er placeret. Jeg kunne ikke måle nogen nævneværdig forskel...

Til top Vis bjerager's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjerager
 

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes